Yhden pelin perusteella ei vielä voi oikeastaa tehdä mitään johtopäätöksiä, mutta tässä sekalaisia havaintoja. Tykkäsin maastojen asettelusäännöistä ja pelin aloitusstrategia valintaideasta. Maaston asettelusäännöt muistuttivat kaukaisesti DBM:n vaastaavaa missä noppaa heittämällä maasto asetaan pelilaudealle, mutta nyt puolustaja valitsi kaikki maastot ja ne aseteltiin vuoron perään laudalle, missä yhtenä vaihtoehtona oli jättää kyseinen maasto kokonaan pois.
Testipelissäni vastustaja käyttikin poistovalintaa useamman kerran saadakseen raskaalle ratsuväkiarmeijalle paremmat mahdollisuuden liikkua kun omat pohjoiseuroopan keltti halusivat pöydälle mahdollisimman paljon metsää.
Aloitusstrategian valinta vaikuttaa muun muassa huoltopisteisiin tai miesten asetteluun laudalle. Huoltopisteitä voi käyttää esimerkiksi noppaluvun kasvattamiseen tärkeässä tilanteessa. Joukot asteltiin laudalle noudattaen tiettyä järjestystä, ja joka alueen täytön kodalla heitettiin aloite kumpi asettaa joukot ensin.
Miehet asetettiin seuraavassa järjestyksessä:
1. Leiri ja keskialueen joukot
2. Vasen tai oikea sivusta (vasta puoli laittaa samaan kohtaan katsomissuuntaan)
3. Vasen tai oikea sivusta
4. Reservit leirin lähelle
Joka vuorolla heitettiin noppaa kuinka monta komentopistettä joukot saivat. Noppia heitettiin yhtäaikaa kolme, joista pienin oli komentojen määrä eli kuinka monta kertaa saattoi liikuttaa joukkoja. Toiseksi pienin joukkojen moraali. Kolmas eli isoin noppa on varanoppa jonka saa ottaa komentonopan tilalle käyttäen huoltopisteen. Omassa armeijalistassani oli vain kaksi huoltopistettä joten ne oli tarpeen säästää ratkaisutilanteisiin.
Pelihavaintoina liikkumista tulee aika vähän kun sen määrää pienin noppa. Tästä en osaa vielä sanoa mutta jäin kaipaan mahdollisuutta liikuttaa joukkoja enemmän. Tätä vähensi myös se että joukkoa saattoi liikuttaa vain kerran. Myös perusliike ja strateginen liike käsitteet jäivät vähän hämäriksi, niiden sisäistäminen vaatii lisää pelikertoja, mutta tässä liikkumisessa jäin kaipaan DBM:ää.
Vain pelaamalla oppii ja ensi kerralla osaan asettaa joukkoni huomattavasti tiiviimmin. Nyt jäi jousiampujat melkolailla pelistä laidoilla ulos koska niiden liikutteluun ei riittänyt pisteitä.
Pelilauta oli mukavan pieni ja mahtuu parin hengen ruokapyödälle. Pelin kesto noin 1,5 tunti, joka on hyvä ja näin peli eteni mukavan nopeasti. Alla lyhyt kooste testipelistäni joka kesti noin 6-7 vuoroa.
Keltit hyökkää tavoitelleen metsästä suojaa raskaalta ratsuväeltä |
Suuri kelttijohtaja karjuu miehiin vauhtia. Jousiampujat matkalla metsiin |
Joukot aseteltu pelilaudalle, oikealla veteraanit ja kevyt ratsuväki |
Molemmat puolet etenee ja kevyt ratsuväkeni levittäytyy |
Ritareiden johtaja laukkaa itsevarmana |
Veteraanijousiampujat isojen suojiensa takana |
Vihollisen ratsuväki koetti lähteä kiertää metsää |
Jousiampujat koettavat kääntyä.. hidasta.. uh. Mutta tällä estettiin vihollisratsuväen metsänkierto koska eivät voivat laukata täysillä jos vihollisia tietyllä etäisyydellä. |
Kevyt ratsuväki painelee samantien ritareiden kimppuun. Tunti tommosille! |
Ritarit lyövät nämä takaisin |
Oikea sivusta pitää hyvin puolensa taistelun tiimellyksessä vaikka ritarit meinaavat työntää kevyet ratsut taakse. |
Kevyt ratsuväki iskee takaisin, yksi pääsee sivustaan ja mainion noppauksen ansiosta ritarijohtaja ja tämän kaveri kuolevat! |
Keltit pääsivät yllättämään ritarit, mutta nämä ottavat tyynesti johtajansa kuoleman ja jatkavat laukkamista eteenpäin. |
Kelttiveteraanit ovat kovassa nuolisateessa ja saavat osan ritariratsuista niskaansa, mutta selviävät pienin vaurioin. |
Ammu vaan nuolias pelkuri, et uskalla tulla tappeleen kelttiveteraanit huutelee. |
Vasen sivusta missä on massoittain kelttejä kohtaa ritareiden voiman täydellä teholla. |
Ritarit kuitenkin jyräävät helposti nämä rivijalkamiehet. Ryntäävät hevoset tuovat lisää voimaa ja miehiä lakoo kuin heinää. Tämän jälkeen peli päättyykin ritareiden selvään voittoon. |
Kiitos pelistä ja sääntöopeista!
No comments:
Post a Comment