Saturday 21 January 2012

IWF Ancients testiturnaus

Kävin tänään kokeilemassa uusia kehityksen alla olevia IWF Ancients sääntöjä, joita nimekkäät suomalaiset DBM-turnausveteraanit työstävät. IWF eli International Wargames Federation ja sen jäsenyhdistykset kuten Fiwa vastaa  kansainvälisten usein antiikin aikaan sijoittuvien sotapeliturnausten järjestämisestä useilla eri säännöillä (DBM, DBR, FoG, DBMM, Impetus). Oli mukava tulla pelaamaan valmiilla armeijalla, kiitos Niilo!


Yhden pelin perusteella ei vielä voi oikeastaa tehdä mitään johtopäätöksiä, mutta tässä sekalaisia havaintoja. Tykkäsin maastojen asettelusäännöistä ja pelin aloitusstrategia valintaideasta. Maaston asettelusäännöt muistuttivat kaukaisesti DBM:n vaastaavaa missä noppaa heittämällä maasto asetaan pelilaudealle, mutta nyt puolustaja valitsi kaikki maastot ja ne aseteltiin vuoron perään laudalle, missä yhtenä vaihtoehtona oli jättää kyseinen maasto kokonaan pois.

Testipelissäni vastustaja käyttikin poistovalintaa useamman kerran saadakseen raskaalle ratsuväkiarmeijalle paremmat mahdollisuuden liikkua kun omat pohjoiseuroopan keltti halusivat pöydälle mahdollisimman paljon metsää. 

Aloitusstrategian valinta vaikuttaa muun muassa huoltopisteisiin tai miesten asetteluun laudalle. Huoltopisteitä voi käyttää esimerkiksi noppaluvun kasvattamiseen tärkeässä tilanteessa. Joukot asteltiin laudalle noudattaen tiettyä järjestystä, ja joka alueen täytön kodalla heitettiin aloite kumpi asettaa joukot ensin.

Miehet asetettiin seuraavassa järjestyksessä:
1. Leiri ja keskialueen joukot
2. Vasen tai oikea sivusta (vasta puoli laittaa samaan kohtaan katsomissuuntaan)
3. Vasen tai oikea sivusta
4. Reservit leirin lähelle

Joka vuorolla heitettiin noppaa kuinka monta komentopistettä joukot saivat. Noppia heitettiin yhtäaikaa kolme, joista pienin oli komentojen määrä eli kuinka monta kertaa saattoi liikuttaa joukkoja. Toiseksi pienin joukkojen moraali.  Kolmas eli isoin noppa on varanoppa jonka saa ottaa komentonopan tilalle käyttäen huoltopisteen. Omassa armeijalistassani oli vain kaksi huoltopistettä joten ne oli tarpeen säästää ratkaisutilanteisiin.

Pelihavaintoina liikkumista tulee aika vähän kun sen määrää pienin noppa. Tästä en osaa vielä sanoa mutta jäin kaipaan mahdollisuutta liikuttaa joukkoja enemmän. Tätä vähensi myös se että joukkoa saattoi liikuttaa vain kerran. Myös perusliike ja strateginen liike käsitteet jäivät vähän hämäriksi, niiden sisäistäminen vaatii lisää pelikertoja, mutta tässä liikkumisessa jäin kaipaan DBM:ää.

Vain pelaamalla oppii ja ensi kerralla osaan asettaa joukkoni huomattavasti tiiviimmin. Nyt jäi jousiampujat melkolailla pelistä laidoilla ulos koska niiden liikutteluun ei riittänyt pisteitä.

Pelilauta oli mukavan pieni ja mahtuu parin hengen ruokapyödälle. Pelin kesto noin 1,5 tunti, joka on hyvä ja näin peli eteni mukavan nopeasti. Alla lyhyt kooste testipelistäni joka kesti noin 6-7 vuoroa.

Keltit hyökkää tavoitelleen metsästä suojaa raskaalta ratsuväeltä
Suuri kelttijohtaja karjuu miehiin vauhtia. Jousiampujat matkalla metsiin
Joukot aseteltu pelilaudalle, oikealla veteraanit ja kevyt ratsuväki
Molemmat puolet etenee ja kevyt ratsuväkeni levittäytyy
Ritareiden johtaja laukkaa itsevarmana
Veteraanijousiampujat isojen suojiensa takana
Vihollisen ratsuväki koetti lähteä kiertää metsää
Jousiampujat koettavat kääntyä.. hidasta.. uh.
Mutta tällä estettiin vihollisratsuväen metsänkierto koska eivät
voivat laukata täysillä jos vihollisia tietyllä etäisyydellä.
Kevyt ratsuväki painelee samantien ritareiden kimppuun. Tunti tommosille!
Ritarit lyövät nämä takaisin
Oikea sivusta pitää hyvin puolensa taistelun tiimellyksessä
vaikka ritarit meinaavat työntää kevyet ratsut taakse.
Kevyt ratsuväki iskee takaisin, yksi pääsee sivustaan ja mainion
noppauksen ansiosta ritarijohtaja ja tämän kaveri kuolevat!
Keltit pääsivät yllättämään ritarit, mutta nämä ottavat tyynesti
johtajansa kuoleman ja jatkavat laukkamista eteenpäin.
Kelttiveteraanit ovat kovassa nuolisateessa ja saavat osan
ritariratsuista niskaansa, mutta selviävät pienin vaurioin.
Ammu vaan nuolias pelkuri, et uskalla tulla tappeleen kelttiveteraanit huutelee.
Vasen sivusta missä on massoittain kelttejä kohtaa ritareiden
voiman täydellä teholla.
 Ritarit kuitenkin jyräävät helposti nämä rivijalkamiehet.
  Ryntäävät hevoset tuovat lisää voimaa ja miehiä lakoo kuin heinää.
Tämän jälkeen peli päättyykin ritareiden selvään voittoon.
Oikea sivusta sai ajettua mahtavat ritarit taakse. Vasemman sivustan
missä oli määrällisesti todella paljon miehiä olisi toivonut pysyvät
paikoillaan muutaman vuoron pidempään jolloin apujoukot olisivat
voineet iskeä ritareiden kylkeen.

Kiitos pelistä ja sääntöopeista!

No comments:

Post a Comment